07.03.2025 10:13

Ruokatieto Yhdistys ry Suomesta ja Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Ruotsista ovat saaneet 1,8 miljoonan euron rahoituksen eurooppalaisen kauran edistämiseksi Aasian avainmarkkinoilla Euroopan unionin puolesta. Tammikuussa 2025 käynnistetty ”EU OATS – Sustainable Oats from Europe” -kampanja pyrkii lisäämään tietoisuutta ja mieltymystä aasialaisten kuluttajien keskuudessa korostamalla eurooppalaisen kauran laatua, makua ja kestävyyttä.

Suomi ja Ruotsi vetävät hanketta EU-27:n edustajina hyödyntäen asiantuntemustaan kestävässä viljantuotannossa pohjoismaisen kauran erinomaisuuden esittelemiseksi. Hanke kohdistuu Japaniin, Kiinaan ja Etelä-Koreaan, jotka ovat merkittäviä ja kasvavia kauramarkkinoita Aasiassa.

Ruokatieto ja LRF tekevät yhteistyötä viiden pohjoismaisen kaurayrityksen kanssa — Fazer, Lantmännen, Kinnusen Mylly (65 Oats), Helsinki Mills ja Berte Qvarn — Nordic Oats -verkoston alla viennin edistämiseksi ja markkina-aseman vahvistamiseksi.

Viennin kasvua yhteistyön avulla

Kampanja keskittyy laajentamaan ainutlaatuisen pohjoismaisen kauran saatavuutta strategisilla yritysten välisillä (B2B) ja kuluttajille suunnatuilla (B2C) toimenpiteillä. Tavoittamalla uusia B2B-yleisöjä ja räätälöimällä kuluttajaviestintää paikallisiin markkinamieltymyksiin ohjelma maksimoi vaikutuksensa Aasiassa. Digitaalinen markkinointi, alan tapahtumat ja kohdennettu viestintä ovat keskeisessä roolissa kestävien eurooppalaisten viljelykäytäntöjen edistämisessä sekä kauran terveyshyötyjen korostamisessa.

”Tämä yhteistyöhanke auttaa meitä osoittamaan, mikä tekee pohjoismaisesta kaurasta erityistä,” sanoo Marja-Riitta Kinnunen, Kinnusen Myllyn markkinointijohtaja. ”Tämä on tärkeä askel eteenpäin viennissämme. Yhdessä saamme viestimme vahvemmin kuuluviin ja pystyimme kertomaan, miten kauramme erottuu poikkeuksellisesti maussa, kestävyydessä ja monipuolisuudessa.”

”On fantastista, että olemme saaneet tämän päätöksen komissiolta. Tämä on merkittävä askel yrityksille laajentaa vientiä ja avata uusia markkinamahdollisuuksia. Lopulta tämä päätös hyödyttää taitavia viljelijöitämme – kauraketjumme olennaisinta osaa,” sanoo Anna Carlström, Nordic Oats -verkoston johtaja.

Sitoutuminen kestävyyteen ja laatuun

Vuosina 2025–2027 toteutettava kampanja viestii kolmea avainviestiä: eurooppalainen kaura on terveellistä, kestävää ja ainutlaatuista. ”Enjoy — it’s from Europe” -teeman alla hanke korostaa pohjoismaisen kauran ensiluokkaista laatua ja sitoutumista ympäristövastuulliseen viljelyyn.

Euroopan komissio on myöntänyt 1,8 miljoonaa euroa rahoittaakseen 80 % kampanjasta, loppuosa rahoituksesta tulee osallistuvilta yrityksiltä.